baiknyer~ diorg nieh~

Jun 10, 2011

Kau baca kitab + semayang sunat hari2... Tapi... Mulut kau... LONGKANG shiyal~~~

Salam semua...

MODE : Serius jap....

sebab pe?

sebabnya, muak plus jelik bila berdepan dengan tuntutan-tuntutan hak ni... Okey... Nemo akui, Nemo masih muda, <--- walaupun takde la muda mana pun... kedut-kedut halus dah mula timbul dah kat tempat-tempat tertentu...


tapi, dalam soal hati dan perasaan, hukum hakam, hak dan tuntutan, Nemo memang ZERO. apa yang Nemo boleh katakan, apa yang bakal kalian baca adalah pandangan dari mata bulat seorang Nemo... hihihi...

Hal ini Nemo hanya kongsikan perbualan dua orang "orang lama" berjantina LELAKI yang mana Nemo hanya memasang telinga disebalik headphone yang ditutup suara dan mata yang meneliti majalah walaupun tak paham sepatah haram pun apa yang Nemo baca.

Pak Cik A : Aku tak paham budak-budak sekarang ni, bukan macam kita dulu-dulu. Mana ada melawan cakap orang tua. Jodoh pun mak pak yang tentukan.

Pak Cik B : Tak semua pun macam tu. Keluarga aku takde sorang pun yang mak pak aku masuk campur hal rumah tangga anak-anak. masing-masing tahu la tanggungjawap masing-masing

Nemo : ( angguk kepala senyap-senyap. betul tuh pak cik. Sendiri mau ingat la kan.)

Pak Cik A : Tanggungjawap tu memang lah. Sebab tu aku nak anak-anak aku buat pilihan yang elok-elok. bukan main ikut je rasa cinta sayang pada siapa-siapa ntah. Tapi, budak-budak ni aku tengok masa becinta, berkepit tak tentu hala. Lepas tu, main ikut je pasangan dia cakap apa. Aku rasa anak aku tuh dah kena calit kut.

Pak Cik B : Masa bercinta memang la macam tu. Sayang katakan. Budak-budak ni, mana boleh kita yang tua ni cakap main jerkah-jerkah je. Cakap kena elok, biar ada nasihat terselit. Ni tak, main ikut kepala kita je, memang lah budak-budak tu tak nak dengar.

Nemo : (angguk-angguk lagi. Sokong la Pak Cik. Pak Cik A ni memang suka-suka nenek tiri dia je marah-marah maki orang. Aku pun tak suka dia.)

Pak Cik A : Mana boleh macam tu. Dah nama pun anak, kena dengar cakap kita yang tua ni. Anak-anak aku semua kena dengar cakap aku.

Pak Cik B : Sesetengah perkara kita boleh berkeras dengan budak-budak ni. Sesetangah perkara, kita kena bagi dia buat pilihan sendiri.

Pak Cik A : Aku tak suka dia dengan perempuan tu. Nanti apa orang kata. Anak aku guna-guna perempuan tu. tu sebab perempuan tu terhegeh-hegeh nak kat anak aku.

Pak Cik B : Masya - ALLAH, apa yang budak tu buat sampai kau benci dia?

Pak Cik A: Aku tak suka anak aku jadi kuli dia.

Pak Cik B : kenapa? Budak tu Pegawai anak kau?

Nemo : (ya lah pak cik. Tuh sebab orang tua tu berbulu betul dengan menantu dia. Dia kan klise lelaki melayu. Mana nak perempuan lebih dari dia. Tu sebab bini dia dia tak bagi kerja.)

Pak Cik A : Dia patut ikut cakap aku. Kita ni lelaki, mana boelh bagi perempuan lebih dari kita. habis maruah kita sebagai suami.

Pak Cik B : Kalau ikut aku, sebagai suami, kita tertinggi bila di rumah. Tapi, bila di pejabat, kalaupun pegawai tu isteri kita, dia tetap pegawai. Jadi, hormatkan dia sebagai pegawai.

Nemo : ( ala... pak cik ni buat-buat tak paham pulak. Kan tadi orang tua tuh cakap jatuh maruah bila perempuan lebih tinggi dari dia.)

Pak Cik A : Kita dah beli dia dari mak pak dia. Dia kena dengar cakap kita lah. Apa guna kita bayar dia mahal-mahal masa akad dulu?

Nemo : ( Wah... ini orang tua kan... sangat-sangat tak bersekolah ke? Ingat kita yang perempuan ni ayam ikan ke boleh main beli timbang kati? Singkat sungguh kepala otak orang tua ni.)

Pak Cik B :Tak boleh macam tu. Nabi pun kata, Isteri bukan untuk kita letak kat kaki untuk jadi alas, dekat kepala untuk kita junjung, tapi letak Isteri pada sisi untuk susah senang pikul tanggungjawap rumah tangga bersama. isteri pun ada hak untuk bagi pendapat dalam rumah tangga. Kita sebagai Suami, kena tahu macam mana untuk kemudi rumah tangga sendiri. Tak boleh ikut nafsu sendiri je.

Pak Cik A : Itu kata kamu. Aku lain dari kamu. Aku Suami, aku ketua rumah. Semua kena dengar kata aku.

Nemo : ( Hekeleh... dasar GK orang tua ni. Tuh sebab ko keje tuh je. Budus. Ish... sepak kang baru tau. Tak moh kawen la macam ni. Dapat laki macam ni, buat naya je. Kalau aku nieh sabor nya tahap Tembok Besar China tu takpe lagi. Ni karang, silap hari bulan, laki tu aku sepak je. HUH!!!)

Entah macam mana Nemo angkat kepala tengok Pak Cik A tu blah tinggalkan Pak Cik B yang tengah geleng-geleng kepala. Bila Pak Cik B tengook Nemo, Nemo sengih je la..

Pak Cik B : Kamu dengar ke tak pak cik cakap ni.

Nemo : dengar pak cik...

Pak Cik B : tu yang kat telinga kamu tu?

Nemo sengih lagi. Kantoi dah....

Pak Cik B : Kalau kamu dengar, takpe lah. Jangan pula kamu kata kamu tak nak kawen plak. Bukan semua laki macam tu.

Aik? Pakcik ni, ada vodoo ke? mcm tau - tau je aku tengah pikir macam tu tadi.

Hm... Nemo bukan apa... Memang Nemo akui, Nemo tak suka berurusan dengan Pak Cik A. Sebab nya, dia suka buat kerja ikut kepala dia. sedangkan, dia yang berpangkat bawah banyak tangga dari Nemo, patut hormati dan ikutlah arahan Nemo. Nemo bukan suruh dia panjat bumbung ke, korek kubur ke... Nemo minta dia kerja berpandukan bidang kerja dia yang sah-sah tertulis dalam FAIL MEJA dia. itu pun boleh refuse lagi? Banyak cantik. Makan gaji buta orang tua ni.

Sudah la begitu... Boleh pula dimarah-marahnya kita. Siap kata kita bodoh lagi. Wah, wah, wah... aku ni bodoh ke? Kalo aku bodoh.. takde la aku pegang diploma ni. Yelah, diploma pun kena belajar 3 tahun apa? ingat senang ke? Kalau Nemo yang ada diploma yang tak berapa nak bagus ni, <-- yelah, nak banding depa2 yang ada degree la, master la.. PhD la... daku ni memang aci mcm habuk je la... dipanggil BODOH dengan dia yang sekolah rendah je tu... nak panggil apa pula?

Hurm... tak paham orang yang macam ni. Banyak lagi ayat-ayat dia yang menyakitkan hati... antaranya :---

++ Kau orang perempuan, buat apalah kerja susah-susah. Kau orang ada laki, biar laki kau orang je la yang tanggung semua. Kau yang bujang ni, masabujang boleh la keje. Nanti, kawen nanti cari yang kerja besar. senang hidup.

Adoi.. kalau lah boleh pilih jodoh memang la nak yang kaya... hensem... comel... baik... sape tak nak kan... tapi dia cakap macam orang takde akai pun ada. Ingat perempuan nak duduk kat rumah je ke? Hish.... xkoser hakooo....

++ la... si peah tuh kakak kau ke? aku tak tahu plak. Beza pula kau dengan Si Peah tu. Peah tu senang je nak dapat. Masuk je Hotel Tokyo ( hotel murah 20hengget semalam) dengan duit 30 pun dah boleh jalan dah.

wah wah wah... ini pak cik.. memang tak sayang mulut. Sangat jahat mulut ini orang tua. Pelik bin ajaib la pakcik nie... Dia "makan luar", tapi.. Nemo tengok dia datang klinik tiap-tiap pagi gi semayang dhuha... lepastuh kitab tak pernah lekang dari tangan. brapa kali khatam tak tahu la.. tapi apesal dia macam tu?

ada dua sebab yang Nemo boleh fikir buat masa ni...

1) nak menunjuk yang dia semayang penuh... plus bnyk semayang sunat... plus banyak kali khatam kitab.

2) xder nur lagi kut pakcik ni. buat tak ikhlas, jadi xder kebaikan yang nak melekat kat dia...

haih~~~ muak gila dengan pakcik nieh.. Nemo banyak gila jumpa orang yang BURUK PERANGAI... tapi nemo tak pernah lagi jumpa manusia yang BURUK PERANGAI + BUSUK HATI + TAKDE ADAP = PAK CIK A neih.... huhuhuh...

korang rasa kan. kalau korang kat tempat nemo... apa korang buat?

Tiada ulasan:

(^0^) ErimO pAda SeOranG Nem0 (^0^)